جهان وطن نیکست جوست 1-چگونگی تشخیص و ابزار مناسب انتخاب رنگ
X بستن تبلیغات
ایرانی نیکتاس
کدهای اختصاصی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





میخک ادی نیکیت پایا
لینک دوستان
عنوان لینک
جی پی اس ردیاب ماشین
ال ای دی هدلایت زنون led
جلو پنجره لیفان x60

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان 2D Game Developer و آدرس unity2d.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





اسکین98 | قالب رایگان

بلوک بالا

متن یا کد مورد نظر خودتون را اینجا قرار بدید.

1-چگونگی تشخیص و ابزار مناسب انتخاب رنگ

  • Adelbs
  • 25 / 11 / 1394برچسب:, ,

بخش اول: چگونگی تشخیص و ابزار مناسب انتخاب رنگ

در صنایع مختلف و خصوصا عرصه رسانه و مالتی مدیا، اگر رنگ ها اصلی ترین گزینه مورد بحث در عوامل بصری به شمار نروند قطعا از مهمترین شاخصه های دیداری در ساخت و شکل گیری محصولات مختلف می باشند. در این بین صنعت بازی های ویدئویی به دلیل بهرمندی از چندین ساختار بصری مختلف (از جمله طراحی کانسپت، طراحی رابط کاربری، طراحی شخصیت و محیط و حتی تولید عوامل تبلیغاتی مانند طراحی پوسترهای شهری و ساخت تیزر های ویدئویی) و نقش تعیین کننده ای که رنگ ها در طراحی این عوامل ساختاری دارند؛ ارتباط تنگاتنگی با دنیای رنگ ها برقرار کرده است. بنابراین شناخت مفهومی و قدرت انتخاب و پیاده سازی انواع مختلف رنگ ها در هرکدام از مولفه های بصری یک بازی ویدئویی می تواند از مهم ترین عوامل موفقیت یا ضعف آن بازی باشد.

 لذا در قسمت اول این مقاله (با عنوان: چگونگی تشخیص و ابزار مناسب انتخاب رنگ) در تلاشیم تا علاوه بر تشریح چگونگی درک و تمایز طیف های رنگی، ابزارهای حرفه ای و مفیدی را برای انتخاب آنها معرفی کنیم.

 

الف) مهارت رنگ شناسی و ابزار تقویت آن

با اینکه عده ای آن را تحت عنوان "چشم رنگ شناسی" معرفی می کنند اما فارغ از درست یا غلط بودن این اصطلاح هر انسانی در طول زندگی خود با توجه به میزان وقت و تمرکزی که در  شناسایی و تمایز رنگ ها نشان داده باشد؛ بانکی از اطلاعات مربوط به آنها و پیامی که به ناخودآگاه هر نفر منتقل می کند را در ذهن خود ذخیره کرده است. افراد از این مجموعه درهم اطلاعات برای فراخوانانی، مقایسه و انتخاب رنگ در انواع تصمیمات استفاده می کنند. طراحان هنری و دیجیتالی نیز با توجه به زمان قابل توجهی که با مفاهیم مربوط به طیف های رنگی و پیام های آنها سر و کار دارند؛ توانایی های گوناگونی را در شناخت و بکارگیری رنگ ها به دست می آورند. تمایز و مقایسه طیف های رنگی می تواند اولین قدم در راه انتخاب درست آنها باشد، لذا چشم طراحان و بانک اطلاعاتی موجود در ذهن آنها در این زمینه نیاز به تمرین و تقویت دارد.

 

    • یکی از ابزارهای پرکاربر مجموعه Method of Action با نام Color توانایی های شما در این زمینه را به چالش کشیده و در نهایت آنها را نمره گذاری می کند. شما می توانید با استفاده از این ابزار پرکاربرد مهارت رنگ شناسی خود را محک زده و آن را به مرور تقویت کنید. این بازی تمرینی شامل شش مرحله متفاوت برای تطبیق طیف های مختلف رنگی است و در آخر امتیاز کسب شده توسط کاربر را از حداکثر ۱۰ اعلام می کند.

 

    • سایت iGame.com دست به تولید یک بازی (Eye Test) مفید و مینیمال در زمینه تست و محک قدرت ذهن و چشم در تشخیص و تمایز رنگ ها زده و نمرات کاربران را در اقدامی جالب در مقایسه با سطح دید برخی از حیوانات اعلام می کند.

 

 ب) پالت های رنگی

 پالت ها مجموعه ای از رنگ ها هستند که در صنایع مختلف طراحی، کاربرد گسترده ای دارند و تعریف دقیق آنها در صنایع گوناگون، متفاوت می باشد. در زمینه طراحی بازی قواعدی عمومی و کلی در رابطه با رنگ ها وجود دارند که در بخش های بعدی این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت اما پیش از آن، مهارت تصور و تولید یک پالت رنگی از نکات حائز اهمیت در این زمینه خواهد بود. 

 در برخی از توصیه های کلی گفته شده تا برای طراحی اغلب ترکیب های رنگی از پنج رنگ اصلی در طیفهای مخصوص استفاده شود. اما این موضوع بیش از آنکه یک قاعده باشد یک توصیه کلی برای بهبود سطح کیفی انتخاب ها بوده و طراح می تواند پالت رنگی خود را با تعدادی دلخواهی از رنگ ها (در صورتی که آنها از یک قاعده کلی پیروی کنند) انتخاب کند.

 در اینجا به چند ابزار محبوب و پرکابرد در زمینه انتخاب پالت ها اشاره می کنیم:


١- Adobe Color:

اين ابزار حرفه ای و آنلاین که یکی از محصولات شرکت پرطرفدار ادوبی می باشد؛ امکانات ویژه ای را در اختیاد کاربران خود قرار می دهد.  در این نرم افزار شما می توانید پالت های خود را در مجموعه های پنج گانه با استفاده از شش قاعده منظم و کلی و یا قواعد دلخواه  تولید و آنها را ذخیره نمایید. 

همچنین این محصول خوش ساخت در تکمیل امکانات خود با ذخیره پالت های هر شخص آرشیو بی نهایتی از مجموعه این پالت ها را در یک صفحه جمع آوری می کند که شاید هرکدام از آنها مطابق با ایده های شما باشند و با تغییراتی اندک شما را به پالت مورد نظر برسانند. 

 

 ٢- Paletton:

یکی دیگر از ابزارهای آنلاین و حرفه ای ساخت پالت، "پالتون" می باشد. این ابزار که با رابط کاربری جذاب تری نسبت به Adobe Color طراحی شده است؛ امكانات و متدهای متفاوتی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. یکی از امکانات جالب این نرم افزار گزینه Randomize است كه با تولید پالت های تصادفی تحت چهار الگوریتم متفاوت پیشنهادات های بی شماری را به کاربران ارائه می کند. 

 

٣- COOLORS:

ابزار بعدی در زمینه انتخاب پالت "کولرز" نام دارد و علاوه بر نسخه آنلاین دارای نسخ آندروید و iOS نيز می باشد. این نرم افزار امکانات خوبی را به کاربر عرضه می کند و خروجی های متنوعی را برای هر پالت ارائه می دهد. 

 

۴- Color Hunter:

در این وبسایت شما می توانید با آپلود تصویر مورد نظر خود به یک ترکیب پنج گانه از رنگ های غالب در آن تصویر دست پیدا کنید. این قابلیت می تواند برای تولید پالت های رنگی مربوط به طراحی محیط و انطباق آن ها با محیط واقعی بسیار کاربردی و مفید باشد.

 

۵– Color Explorer:

 این وبسایت ارائه دهنده ی انواع سرویس های مربوط به تولید رنگ ها و پالت ها می باشد و در شرایطی که دارای کتابخانه های متفاوتی از رنگ ها است؛ به شما این اجازه را می دهد تا آنها را در مجموعه ای شخصی برای خود گلچین نمایید. 

 

 ۶– ColoRotate:

مجموعه نرم افزاری دیگری که پروژه ای از سایت idea.org می باشد و بر اساس مجموعه ای از تئوری های اثبات شده، چگونگی کارکرد رنگ ها در محیط سه بعدی را با شعار "رنگ ها در سه بعد وارد زندگی می شوند" تشریح می کند و در اقدامی جالب در خلق محیطی سه بعدی برای انتخاب رنگ و پالت، ابزار های متفاوتی را در این زمینه ارائه می دهد. در قسمت آموزشی این وبسایت مطالب فنی جالبی در رابطه با تئوری رنگ ها بیان شده است.

  

 

۷- پالت های درون نرم افزاری:

همچنین برخی از نرم افزار های طراحی از جمله Adobe Illustrator و Corel Draw نیز دارای مجموعه ای از از پالت ها می باشند. در این مجموعه ها رنگ ها بر اساس ویژگی های متفاوتی از جمله خصوصیات تاریخی، صنعتی، علمی ، طبیعی و غیره دسته بندی شده اند.

 

در بخش بعدی این مقاله به بررسی قواعدی کلی در رابطه با انتخاب طرح ها و طیف های رنگی مختلف خواهیم پرداخت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب‌ها:

بلوک پایین

متن یا کد مورد نظر خودتون رو اینجا قرار بدید